Wycieczka do Wałbrzycha

W dniu 30.05.2022  uczniowie klas 0-4 Szkoły Podstawowej w Pławnej wraz z opiekunami wybraliśmy się na wycieczkę  do Wałbrzycha.

Pierwsza w planie zwiedzania była Stara Kopalnia w Wałbrzychu, a właściwie Centrum Nauki i Sztuki.„Stara Kopalnia”, określana jest jako największa atrakcja turystyki poprzemysłowej w Polsce.

W Starej Kopalni zobaczyliśmy wystawę elementów zabytkowych maszyn górniczych i przeszliśmy podziemną trasą turystyczną, gdzie zaprezentowane nam zostały narzędzia i urządzenia stosowane w pracy pod ziemią. Ponadto podczas zwiedzania zaciekawiły nas: łaźnia łańcuszkowa, lampownia, budynki maszyn wyciągowych, oraz samo zejście  pod powierzchnię ziemi na chodnik podziemny. Między budynkami, które dziś służą za miejsce wystaw, warsztatów, koncertów itp. na placu kopalnianym obejrzeliśmy także wyposażenie pozostałości po dawnej kopalni: lokomotywy dołowe, wagoniki oraz plenerową wystawę elementów wielkogabarytowych zabytkowych maszyn górniczych pochodzących z wałbrzyskich kopalń.

Po zajęciach edukacyjnych i zwiedzaniu zjedliśmy obiad i pyszne lody w restauracji “Coolturalna Montownia”. Następnie udaliśmy się autokarem na Zamek Książ, gdzie mogliśmy podziwiać to piękne miejsce. Zauroczyły nas kwitnące w tym czasie rododendrony w parku przy bramie wjazdowej do zamku.

Zwiedzanie z panią przewodnik odbyło się przez reprezentatywne salony barokowe: Salon Zielony, Salę Maksymiliana (najlepiej zachowaną  pałacową salę reprezentacyjną na Śląsku), Salon Biały, Salon Chiński, Salon Gier oraz Salon Barokowy.

Ostatnim punktem zwiedzania zamku  była „ Skałka Szczęścia” gdzie można było wypowiedzieć  swoje życzenie, które w niedługim czasie powinno się spełnić

Udało nam się jeszcze zwiedzić piękne otaczające zamek tarasy, po czym udaliśmy się do Zamkowej Książęcej  Palmiarni, w której  mogliśmy podziwiać wiele gatunków egzotycznych roślin. Sam budynek palmiarni powstał w XVI w. a budowa „ogrodu zimowego” jest datowana na lata 1911-1913. Jest to zatem jedna z najstarszych palmiarni w Polsce.

Z wycieczki  wróciliśmy z pamiątkami i kwiatami zakupionymi w palmiarni.